Malstrøm: Generelt kompendium

Generelt kompendium

Hva er levende rollespill?

Levende rollespill er en lek for voksne, også kalt live eller laiv. Det er ingen tilskuere og intet manus, men karakterene beskrives i et skriv kalt rolle. Her står det hva slags bakgrunn du har, hvilke mål du har, dine relasjoner, din egenart og dine drømmer. Det spilles hele tiden, også mens man spiser eller sover. Arrangørene skriver og planlegger bakgrunn og plott, sørger for praktisk gjennomføring og eventuelle innspill underveis. Utover dette er det spillernes ansvar å sørge for framdriften i spillet.

Godt spill

Levende rollespill er en lek der mennesker sammen skaper handling, og skaper spennende fortellinger i samspill med de andre spillerne. Et godt spill forutsetter at illusjonen av spillverdenen opprettholdes og at spillere og arrangører jobber sammen for å skape den magien som levende rollespill er.

Å få til dette krever to ting av deg som spiller: For det første at du i minst mulig grad bryter, motvirker eller på annen måte ødelegger din eller andre spilleres opplevelse av en annen tid. For det andre, at du aktivt tar del i spillet og påvirker det. For å sitere Håkon Mossebys bevingede frase: ”gjør du noe, så skjer det noe.” Ikke unngå aktivitet og konflikt.

Tenk at dine handlinger skal trekke andre spillere inn i spillet, ikke blokkere andre ved å holde dem utenfor, eller nekte dem tilgang til informasjon. Målet er at alle skal ha det gøy (eller fælt på en bra måte). Det er derfor viktigere med godt og interessant spill enn å “vinne”.

Når spillet først er i gang, er hemmeligheter til for å deles. Ikke til alle, og ikke før passende øyeblikk, selvsagt, men å trykke dine hemmelige kort til brystet er kjedelig for både deg og dine medspillere. Husk at det kan sitte andre spillere og vente på din informasjon for at det skal bli fremdrift i deres plott. Det kan være lurt å tenke gjennom hvordan du kan «avsløre» ting uten at det blir for åpenbart.

Alle brudd på illusjonen (såkalt “offing”) gjennom for eksempel snakk om utenomverden eller fikling med mobiltelefon skal unngås. Å utsette medspillere for dette er frekt. Føler du et sterkt behov for å snakke om andre ting, gå til arrangørene. Dette gjelder også delvise hentydninger til den moderne verden. Det flyet som flyr over spillplassen er ikke en drage – bare ignorer den.

Les alle relevante kompendier. Arrangørene har lagt stor flid i å utvikle en spillverden som skal berike din spillopplevelse. Opplysninger som kan virke trivielle, kan brått bli et spørsmål om liv og død i spill. Det er ikke meningen at du skal pugge alt utenat, men vi forventer at du har lest igjennom alt relevant materiale minst én gang. All informasjon (kompendier, skriv og roller) vil være tilgjengelig hos arrangørene underveis i spillet.

Utstyr

Arrangørene sørger for overnatting, vann, ved, dopapir og søppelsekker. Du må selv sørge for et passende kostyme og eventuelt utstyr som rollen din trenger. Her er en liste over ting som vi anbefaler deg å ha med:

  • Ullundertøy
  • Liggeskinn
  • Ulltepper
  • Kostymet ditt
  • Sko og varme sokker
  • Enda ett par sko og varme sokker
  • Våtservietter til kattevask
  • Eventuelle medisiner og andre nødvendige personlige artikler

For historiske spill trenger man også kompatibelt utstyr. Det vil si utstyr som passer inn i settingen og ikke bryter illusjonen av fortid. Dette gjelder følgende for eksempel:

  •  Skål eller fat, skje, kniv og kopp/krus (ikke gaffel)
  •  En beltekniv
  •  Tøy, tøyposer, krukker eller esker til å ha mat i.
  •  En pung å ha i beltet

Helse og sikkerhet

Alle helsetilstander, fysiske og psykiske, som kan skape problemer for deg eller andre i spill, skal rapporteres til DecaDance ved påmelding så vi kan diskutere med deg hvordan vi best kan ta hensyn til deg og eventuelt tilrettelegge slik at du får en best mulig opplevelse. Gi også beskjed om alvorlige allergier, og eventuelle fobier du ikke ønsker å utsettes for. Gi spesielt beskjed om fobier du vil bli utsatt for.

Ta vare på deg selv og spillerne rundt deg underveis. Sørg for å spise og ikke minst drikke mye. Husk at det lurer mange farer i en mørk skog. Pass opp for myrhull, skrenter og annet som kan brekke ben. Går du deg bort, så finn et høyt sted for å få oversikt. Rop. Ikke vandre omkring om natten, men hold deg på samme sted og vent på hjelp. Vi leter etter deg. Sørg for å holde deg varm og tørr.

Dersom rollen din har et romantisk eller seksuelt forhold til en annen rollefigur, ta kontakt med spilleren av rollen i forkant for å definere grenser for dere selv og hva slags spill dere er komfortable med. Skulle det hende i løpet av spillet at rollen din opplever eller innleder et romantisk eller en seksuell situasjon/forhold til en annen rolle, gå forsiktig frem. Bruk kutt eller brems om du synes situasjonen utvikler seg i en retning du ikke er komfortabel med.

For små og mellomstore hverdagskriser (diarè, flåttbitt, kløe, solstikk, forstoppelse, hodepine, småsår, uanmeldt menstruasjon, snørr, flis i fingeren, gnagsår, samlivsproblemer, chlamydia, forfrysning, hetetokter, snorkende sovenabo…) har arrangørene førstehjelpsveske til rådighet. For større kriser har arrangørene tilgang til telefon og bil døgnet rundt.

Vi arrangører er der for å hjelpe deg med små og store problemer som måtte oppstå underveis, og føler du bare for å slå av en prat, har vi armkrok og bamse-mums. Hvis du kjeder deg, synes rollen din utvikler seg i feil retning eller at ting ikke blir som du hadde tenkt, vil vi heller at du skal komme og fortelle oss dette enn å gå og være misfornøyd. I de fleste tilfeller kan vi sette i gang noe som forbedrer situasjonen. Stikk gjerne hodet innom arrangørteltet én gang om dagen, selv om det bare er for å fortelle at ting går fint, så vi kan være sikre på at alle har det bra.

Spillregler

symbol_offlaiv

Offlaiv-symbol

Spillstart markeres ved at arrangørene erklærer ”tid inn”. Spillslutt markeres ved at arrangørene erklærer ”tid ut”.

 

Gjenstander som ikke er i spill (medisiner, linsevæske, AVSLÅTT mobiltelefon, osv.) skal oppbevares på angitt sted. Hvis du må ha slikt utstyr raskt tilgjengelig, skal det oppbevares i en kompatibel beholder som merkes med et V-tegn med en sirkel rundt. Slike gjenstander skal behandles som om de ikke finnes.

Arrangørtriks

Vi benytter enkelte arrangørtriks som gjør gjennomføringen av effekter og annet mulig. Om du er i tvil om hvordan du skal handle, gå og snakk med en arrangør.

  • symbol_arrangor

    Arrangørsymbol

    DecaDance-logo: Gjenstander merket med DecaDance-logo skal behandles som om de ikke finnes.

  • Grønn trekant: Finner du en gjenstand merket med grønn trekant, skal du umiddelbart ta kontakt med arrangør.
  • Svartkledd skikkelse: Hvis du mot formodning skulle se en skikkelse som lurer i buskene som er svartkledd fra topp til tå, eller du snubler over noen som er gjemt under et svart klede, så har du funnet en arrangørspire på vei til eller fra noe faenskap. Gled deg, for det kommer til å skje noe spennende (eller pust ut, for det skumle er over). Spill som om vedkommende ikke er tilstede.
  • Borte-tittit: Hvis du møter en person som holder begge hendene på hodet, skal du spille som om vedkommende ikke er der.

Sikkerhetsregler

Det kan hende at du som spiller kommer opp i en situasjon som du synes er kjip på ordentlig, at du skader deg eller av andre årsaker ønsker å avbryte spillet raskt. Da er det viktig at du benytter deg av disse reglene, for å signalisere til folk rundt deg at du ikke er en gudebegavet skuespiller, men at tårene er ekte. Ikke misbruk disse reglene, men ikke vær redd for å bruke dem når det trengs.

Kutt: Kuttregelen er den sterkeste sikkerhetsregelen du kan bruke. Du signaliserer kutt ved å si «kutt», eller ved å gjøre saksetegn med den ene hånden. Når noen har brukt kutt, skal alt spill opp i mot spiller som har markert dette avbrytes umiddelbart, og spillet skal ikke fortsette før noen har klarlagt hva problemet bestod i, og om spilleren trenger hjelp.

Det er ikke feigt å kutte. Kutt heller for tidlig enn for sent. Er du midt oppi en skremmende situasjon, er det ikke sikkert du er i stand til å reagere med samme klarhet som du gjorde for noen minutter siden. Trekk deg unna hvis du har kuttet, og oppsøk arrangør, eller tre inn i spill igjen med ordene ‘tid inn’.

Om du fortsetter spillet, bør du allikevel varsle arrangører om episoden etterpå. Andre spillere kan være bekymret, og ha behov for å vite hva som skjedde eller at du har det bra. Hvis andre spillere har oppført seg dårlig, må arrangørene også få beskjed, så vi kan korrigere vedkommende eller avklare eventuelle misforståelser.

Brems: Bremsregelen er mindre alvorlig enn kutt. Du kan bruke brems om du ikke ønsker å avbryte spillet helt, men at du synes det blir litt for intenst, skremmende eller annet. Bruk brems bare i situasjoner der du ikke fysisk kan trekke deg unna og gå din vei.

Fanger: Om man ønsker å binde en fange, skal spilleren selv velge om han/hun ønsker å bindes på ordentlig (og således ha muligheten til å forsøke å rømme) eller på liksom (og således ikke ha muligheten til å forsøke å rømme). En spiller som er bundet skal ikke under noen omstendigheter overlates uten tilsyn, og de skal ikke bindes med munnbind eller bind for øynene. Knuter skal være løse nok til at de ikke står i fare for å hindre blodomløpet, og det skal ikke bindes noe rundt halsen. Husk også at om du har tatt noen til fange, er det ditt ansvar at spilleren ikke kjeder seg.

Tyveri: Om du stjeler noe i rolle, skal du straks løpe til arrangør og varsle hva du har stjålet og hvem du har stjålet det fra. Det kan for eksempel ligge viktige medisiner gjemt nederst i veska som spilleren trenger. Om du stjeler noe ute av rolle, vil du bli anmeldt.

Om du ellers er i tvil om noe, spør en arrangør. Vi er til for å plages med stort og smått.

Våpen, kamp og død

Våpen skal være av latex og godkjennes ved innsjekking. Bare roller som har dette spesifisert i rollebeskrivelsen sin har lov til å ha med store våpen. Under all slags kamp skal man utvise stor forsiktighet. Slag eller spark mot hode, skritt eller kvinners bryst skal ikke forekomme. Slag mot disse områdene regnes heller ikke som treff. Se forøvrig eget skriv om kampregler.

Skade helbredes i ”real time”, det vil si at et øksekutt i leggen vil ta like lenge å gro som det tar i vår tid. Skader kan til en viss grad bedres gjennom kompetent forbinding og urtemedisin, men det finnes ingen helbredere som kan lege deg ved et trylleslag. Skade er derfor noe man helst vil unngå.

Det er ikke morsomt å drepe en annen rolle bare fordi du kan. Drap er en alvorlig sak, og rollen din bør ha meget gode grunner for å drepe en annen rolle. Den andre spilleren har forberedt seg og gledet seg like mye som du, og ved å drepe rollen, tar du fra hen noe av opplevelsen. Den andre rollen kan også ha viktige oppgaver å utføre som utløser spill for andre roller. På den andre siden så kan store episke kamper, heltemodige fall og gravferd være gode spillopplevelser for alle involverte. En god regel er derfor å diskutere det med en arrangør først, om du mener du har gode grunner til å prøve å drepe en annen rolle.

Se også eget kompendium.

Annet

Matlaging foregår på henviste plasser. Du må selv ha med utstyr til matlaging. Vask utstyr brukt til mat godt etter bruk, også din private tallerken. Vær nøye med håndvask før matlaging, spising og etter dobesøk. Slik unngår du rennemage og sjuttu.

Røyking er tillatt, men skal ikke omtales i historiske spill og foregår på anvist sted. Det skal ikke røykes inne i bygninger eller telt. Sigarettstumper skal kastes i anviste beholdere eller på brennende bål. Brudd på denne regelen fører til pisk på pung og dasstømmertjeneste.

Når det gjelder narkotika, forholder vi oss til norsk lovgivning. Brudd på disse vil føre til utestenging og politianmeldelse.

Alkohol er tillatt for spillere over atten år. På historiske spill er kun øl og mjød tillatt, ikke sprit. Alkohol skal oppbevares på egnede beholdere. Husk at flatfyll ødelegger ditt og andres spill. Hvis arrangørene oppfatter deg som for beruset til å fortsette spillet på forsvarlig vis, vil vi ta deg ut av spill. Påvirkede spillere skal ikke under noen omstendigheter ut i kamp. Om du har inntatt alkohol er din krigerhug redusert til skjeggløs, og kamppoengene halvert.

Hør også Odins råd fra Håvamål;

Øren vart eg
og ovdrukken
hjå den frode Fjalar.
Best er gildet,
gjeng du ut att
heil i sinn og sans.

Ting som ikke er kompatible (dvs. ikke hører hjemme i settingen), så som forvillede søndagsturgåere, kraftledninger, biler, fly eller liknende skal ignoreres. De er ikke lindormer. Utenforstående som forviller seg inn i spillområdet (typisk folk som ikke har kostyme, for eksempel) skal ignoreres eller høflig henvises til en arrangør. Dersom det ikke er en arrangør tilstede bør man diskre tre ut av spill, forklare hva som foregår og pent be dem om å trekke seg ut av området. Ikke under noen omstendighet skal utenforstående utsettes for truende og/eller uhøflig oppførsel fra spillere.

Hva går pengene mine til?

Deltakeravgiften går i sin helhet til gjennomføring av spillet. Det vil si leie av sted, utgifter i forbindelse med frakt, diverse utstyr og effekter. Hvert eneste øre er med andre ord øremerket til å gi alle involverte en (u)trivelig og spennende opplevelse.

Comments are closed.